۱- مخاطبین مرکز رشد چه کسانی هستند؟

تیم ها و یا شرکتهای نوپایی که طرحشان از مرحله تحقیقات اولیه و فاز پژوهش عبور کرده است و از طرفی هنوز موفق به تجاری سازی محصول خود نشده اند. این تیم ها یا شرکتها با توجه به حوزه تخصصی طرح و ایده ای که دارند، ممکن است در مراحل متفاوتی باشند. به عنوان مثال تست های آزمایشگاهی، ساخت نمونه اولیه، مطالعات بازار، و ...

 

۲- پذیرش در مرکز رشد چگونه است؟

پذیرش در مرکز رشد فناوری نخبگان از طریق فراخوان می باشد. در طول مدت فراخوان، فرم های مربوطه بر روی سایت و در دسترس عموم قرار خواهد داشت. تیم های فناور و صاحبان طرح های خلاق و نوآورانه پس از تکمیل فرم و ارسال آن برای کارشناسان مرکز، و پس از بررسی های اولیه، در جلسات تخصصی و دبا حضور داورانی از حوزه های مربوطه به دفاع از طرح خود پرداخته و برنامه کاری خود را برای تجاری سازی محصول ارائه می نمایند.

در این جلسات علاوه بر اینکه مهارت و تخصص افرادتیم مورد سوال قرار می گیرد، به موضوعاتی نظیر بازار و سطح فناوری نیز پرداخته می شود.

 

 

۳-ملاک های ارزیابی طرح ها و تیم ها برای ورود به مرکز رشد چیست؟

تیم کاری : تیم متخصص، هماهنگ، متمرکز بر روی طرح، وجود مهارتهای کارآفرینی، مهارتهای مدیریتی و تجاری، و...

سطح فناوری طرح: از نظر کارشناسان تخصصی و داوران می بایست امتیاز لازم را کسب نمایند که نشان دهنده سطح بالای فناوری می باشد.

پتانسیل بازار آینده طرح: از نظر کارشناسان با تجربه در حوزه های تجاری و سرمایه گذاری، بتوان آینده مطلوب و با حاشیه سود جذاب برای طرح متصور شد.

 

۴- مدت زمان حضور در مرکز رشد چقدر می باشد؟

با توجه به میزان پیشرفت طرح ها تا رسیدن به مرحله تجاری سازی، مدت زمان حضور در مرکز  و استفاده از مزایای آن متفاوت می باشد

(مجموع دوره پیش رشد و دوره رشد: از یک تا ۳ سال)

تیم ها و شرکت ها در صورت پذیرش در مرکز وارد مرحله پیش رشد می شوند تا زمان کافی برای دست یابی به شاخص های اولیه را داشته باشند. از این ملاک ها و شرایط برای ورود به دوره رشد می توان به ثبت شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی، تهیه نقشه راه، تکمیل تیم کاری و ... اشاره نمود.

 

۵- راه های تامین منابع مالی برای شرکتهای عضو مرکز چگونه است؟

شرکتهای نوپایی که عضو مرکز رشد هستند، نیاز به صرف هزینه هایی در جهت تداوم فعالیت های شرکت و تیم خود دارند. هزینه های نیروی انسانی، فضای استقرار، تجهیزات مورد نیاز، و ... از جمله این موارد می باشند.

این هزینه ها معمولا از طرق زیر تامین می شود:

۱- سرمایه شخصی اعضای تیم

۲- وام بانکی

۳- تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت های دانش بنیان

۴- سرمایه گذار بخش خصوصی

با توجه به تجربه شرکتهای نوپای مرکز رشد در سالهای قبل، اخذ وام و تسهیلات (به جز در موارد خاص) عمدتا باعث دور شدن تیم ها از اهدافشان، و گاهی به شکست منجر می شود.

در مرکز رشد فناوری نخبگان، با کمک شبکه ارتباطاتی خوب پارک فناوری پردیس و با اعتباری که این مجموعه ایجاد نموده است، سرمایه گذاران بسیاری تمایل و آمادگی خود را برای ورود به عرصه فناوری اعلام نموده اند.

 

سوالات متداول در حال به روز رسانی می باشد ...

info@techelite.ir